Kurs Qt cz1. – Środowisko pracy i pierwszy projekt.

Reading Time: 4 minutes

Wstęp

Kurs będzie dotyczył pisania własnych aplikacji w środowisku programistycznym Qt z wykorzystaniem języka C++. Kurs nie wymaga od ciebie dobrej znajomości C++ jednak warto znać podstawowe pojęcia i składnię języka, aby wiadomo było o czym mowa. Kurs jest przeznaczony dla osób, które nie miały wcześniej nic wspólnego z Qt, a chciały by szybko i przyjemnie nauczyć się tworzyć swoje aplikacje okienkowe.

Na wstępie chciałbym poinformować ciebie, że nie jestem orłem znającym wszystkie zawiłości języka C++, ani też samej biblioteki Qt, czy samego środowiska programistycznego. Jestem zwykłym hobbystą, który coś już tam wie o C++ i Qt i tą wiedzą chciałby się podzielić z tobą.

Qt jak chyba każde inne środowisko programowania w C++, pozwala na różne warianty podejścia do pisania własnych programów. W wyniku tego są osoby, które preferują pisanie wszystkiego niejako z palca twierdząc, że mają w ten sposób lepszą kontrole nad kodem. Są też tacy, do których i ja się zaliczam, którzy wolą jednak oddzielić warstwę okienek od samego kodu i elementy graficzne tworzą w formie wizualnej. Twierdzę, że to właśnie dzięki temu kod jest bardziej czytelny, łatwiej poprawić jest jakiś element w samej grafice jak i w kodzie, znaleźć sam błąd.

Wiadomo, nie zawsze da się uniknąć definicji elementów okienkowych w kodzie ale warto to robić tylko wtedy kiedy jest to niezbędne i tego będę się trzymał. Qt wspiera też własne wzorce projektowe i tego także będę starał się trzymać w podawanych przykładach.

Tworzymy projekt

W celu utworzenia swojego projektu otwórz Qt-Creator i kliknij w +Nowy projekt

Potem z menu wybierz szablon: Aplikacja/Aplikacja Qt Widgets

Nadaj nazwę swojej aplikacji np. kalkulator. Tutaj możesz także wybrać katalog w jakim będą przechowywane twoje programy.

Kliknij dalej i teraz w zależności od tego jaką wersję Qt posiadasz, zaznacz i wybierz coś na wzór Desktop Qt 5.11.1 GCC 64bit.

W kolejnym oknie możesz zmienić nazwę swojej klasy głównej, plików nagłówkowych, cpp itp. My pozostawmy na razie wszystko tak jak sugeruje nam Qt. Klikamy Dalej.

W kolejnym oknie możemy wybrać nasz system kontroli wersji jeśli posiadamy, jednak my nie będziemy się tym obecnie zajmować, więc pozostawiamy jak jest i klikamy Zakończ.

W tej chwili został utworzony Twój pierwszy nowy projekt. Jak zauważyłeś już pewnie, zostało utworzonych też kilka plików takich jak kalkulator.pro, mainwindow.h, main.cpp, mainwindow.cpp, mainwindow.ui. My w niniejszym kursie będziemy korzystać z trzech plików, czyli z

mainwindow.h, gdzie będziemy zamieszczać swoje zmienne, funkcje itp.

mainwindow.cpp, gdzie będziemy pisać właściwy kod programu

mainwindow.ui, gdzie będziemy tworzyli własne okienka 🙂

Może cię to zdziwi ale już na tym etapie możesz skompilować swój projekt. W tym celu kliknij w zieloną strzałkę w lewym dolnym rogu Qt Creatora, tą zaraz pod ikonką monitora.

Jeżeli wszystko przebiegło poprawnie pojawi się twoja pierwsza aplikacja, na razie pusta nie zawierająca niczego ale możesz pobawić się nią przesuwając okno na lewo i prawo, zminimalizować je do paska zadań itp. Zamknij je teraz (jak zamykasz każdą inną aplikację okienkową) i zwróć uwagę na pole wokół tej zielonej strzałki, gdzie kompilowałeś swój pierwszy program. Po kliknięciu w ikonę monitorka powyżej możesz wybrać metodę kompilacji jako Release, Debug lub profilowanie. W zależności w jakim trybie skompilujesz swój program w takim katalogu się on znajdzie na dysku. Spróbuj teraz zmienić sposób kompilacji z Debug na Release i raz jeszcze skompilować swoją aplikację. Przejdź teraz do swojego katalogu ze skompilowanym programem i porównaj tą z katalogu Debug i tą z katalogu Release, jedna aplikacja powinna być większa od drugiej. Pomyśl dlaczego i spróbuj sam wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski.

Zamknij aplikację i kliknij w plik mainwindow.ui w lewym menu w Qt-Creatorze. Pokarze ci się okienko (Widget), na którym będziesz mógł umieszczać tzw. kontrolki, czyli elementy odpowiedzialne za graficzne funkcjonowanie programu. Za co jednak odpowiadają i czemu służą kontrolki opowiem w kolejnej części kursu.

Na koniec jeszcze taka mała uwaga. Podczas kursu będę używał najnowszej wersji Qt jaka jest dostępna w chwili obecnej na stronach producenta, więc tobie radzę także zainstalować jego najnowszą wersję, aby ustrzec się ewentualnych różnic pomiędzy wersjami i tym samych różnych problemów. To jednak czy będziesz używał Qt pod Linuksem, czy Windowsem na chwilę obecną nie ma większego znaczenia. Doczytaj w sieci tylko jak zainstalować qt i gcc pod Windowsem jeśli chcesz z niego korzystać na tej platformie. Ja tym w niniejszym kursie zajmował się nie będę.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

osiemnaście − 15 =